Dirk Dekker

Dirk Dekker

Persoonsgegevens

  • Naam:
    Dirk Dekker
  • Geboortedatum:
    19 januari 1945
Partituren van deze componist

Dirk Dekker werd geboren op 19 januari 1945 te Den Haag.

Opleiding:
Dirk Dekker studeerde van 1964 tot 1972 aan het Amsterdams Conservatorium compositie bij Ton de Leeuw, piano bij Hans Dercksen en schoolmuziek bij Jan Boeke.

Werkzaamheden:
Van 1971 tot 1973 was hij muziekdocent aan de Amsterdamse Theaterschool. Hij was een van de stichters en lid van de Amsterdamse mimeliga (componeren, musiceren, acteren). In 1978 kwam hij naar Leeuwarden als theaterdocent aan de Akademie voor Expressie en Kommunikatie . Tussen 1994 en 1996 was hij als componist en coördinator betrokken bij "Opera Fitzcaraldo", een multimediale muziektheatergroep met zangers, mimespelers en musici waarbij de interactieve computermuziek een belangrijk element vormde. Vanaf 2008 is Dirk Dekker voorzitter van Stichting "it Nije Ensemble", opgericht door Hoite Pruiksma en Pieter Bakker. Deze stichting organiseerde verscheidene projecten in Friesland waaronder Dekkers Boeddhistisch oratorium Prajñaparamita Mantra voor koor, solisten en groot ensemble (2012) dat drie voorstellingen beleefde in Sneek, Groningen en Deventer.

Composities:
Dirk Dekker schreef theatermuziek, muziek voor koor, kamermuziek, muziek voor computer en enig orkestwerk. Zijn componeren staat van het begin af aan in het teken van het zoeken naar nieuwe wegen naast de seriële technieken zoals die in de jaren 60 van de vorige eeuw gebruikelijk waren. Aanvankelijk ontstaat er een werkwijze die de 12-toonstechniek combineert met de harmonische tonaliteit. Later ontwikkelt dat zich in de richting van de modaliteit en de verwijde tonaliteit zoals ook zijn leermeester Ton de Leeuw die in zijn latere werk toepast.
Tegelijkertijd voelt hij zich hij zich steeds geplaatst tussen twee andere tegenstellingen in de muziekpraktijk. Ten eerste die van de klassieke en van de etnische muziek (en daarmee samenhangend de popmuziek). In zijn sonatine voor klarinet en piano zijn invloeden uit de Indiase muziek te bespeuren. In de loop van zijn ontwikkeling keert telkens de invloed van de pygmeeënmuziek in zijn werk terug (o.a. in The enchantment returns uit 2002).
Ten tweede de tegenstelling tussen elektrische muziek (elektronische en computermuziek) en akoestische muziek. Als voorbeeld van deze laatste oppositie kan dienen zijn kameropera De fatale ontgoocheling te Oostende uit 1990/1991 voor 3 zangstemmen, keyboard en cello en een interactief computersysteem dat verschillende klankmodules en een synthesizer aanstuurt. 
In de periode na 2000 schreef Dekker voornamelijk autonome kamermuziek en in 2007 een orkestwerk Liberationsong for the Ba-Benzélé. Sinds 2010 is hij dirigent van het Fries Madrigaalkoor en scheef hij verschillende koorwerken, waaronder Gautama Teachings en het voor Ars Vocalis uit Delft Je slaapt zo stil voor gemengd koor en 4 klarinetten.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief: